Anodes
Waarom gebruiken we anodes?
Een van de meest onbegrepen en vaak verwaarloosde onderhoudspunten aan een buitenboordmotor is de bestrijding van corrosie onder en boven de waterlijn. Er zijn verschillende manieren om je te beschermen tegen corrosie. Als u het proces begrijpt, kunt u deze vermijdbare dreiging een stap voor blijven.
Corrosie vereist de volgende componenten:
- een anode (het actievere metaal)
- een kathode (het minder actieve metaal)
- een geleidend pad tussen de anode en de kathode
- een elektrolyt
Vrijwel elk metaal kan een anode of een kathode zijn, afhankelijk van de betrokken metalen. Corrosie ontstaat wanneer elektronen van het actieve metaal (anode) naar het minder actieve metaal (kathode) stromen. Dit start een ionische reactie bij de anode, waardoor deze oplost totdat deze volledig is verbruikt.
Er worden veel soorten metalen gebruikt om boten van te bouwen, maar de meest voorkomende metalen zijn aluminium en staal. Heeft u bijvoorbeeld een buitenboordmotoren met een RVS propeller dan ontstaat er corrosie. Als dit de enige twee metalen onder de waterlijn zijn, zal aluminium als anode dienen en roestvrij staal als kathode. Het corrosieproces begint zodra de twee metalen zijn ondergedompeld en gaat door totdat het aluminium volledig is opgelost, waardoor het roestvrij staal vrijwel intact blijft. Hoewel het corrosieproces nooit kan worden gestopt, kunnen we de mechanische componenten beschermen door een derde metaal aan te brengen dat nog actiever is dan de aluminium componenten op uw boot, waardoor een opofferingsanode ontstaat.
Soorten corrosie
De twee meest voorkomende soorten corrosie zijn galvanische corrosie en zwerfstroomcorrosie.
Galvanische corrosie is het meest voorkomend. Het is een natuurlijk proces tussen twee ongelijksoortige metalen (een anode en een kathode) met elektrische continuïteit terwijl ze worden ondergedompeld in dezelfde elektrolyt, in dit geval water. Wanneer twee ongelijksoortige metalen in fysiek contact (elektrische continuïteit) in water worden geplaatst, kunnen ze de eigenschappen van een batterij repliceren, waardoor een spanning ontstaat die op zijn beurt corrosie veroorzaakt.
Zwerfstroomcorrosie is een ongewoon, onnatuurlijk corrosief proces dat meestal wordt veroorzaakt door een kortsluiting in het elektrische systeem van uw boot. Het is veel agressiever dan galvanische corrosie en er is geen natuurlijke bescherming zoals anodes tegen bestand. Als u vermoedt dat uw boot last heeft van zwerfstroomcorrosie, laat uw dealer dan direct een inspectie uitvoeren. De enige oplossing is om de oorzaak van het elektrische probleem te vinden en het op te lossen voordat er ernstige corrosie of een grote elektrische storing optreedt. Op deze pagina gaan we niet in detail in op zwerfstroomcorrosie, aangezien het niet waarschijnlijk is dat het snel zal gebeuren bij regelmatig goed onderhouden apparatuur.
Voorzorgsmaatregelen
Het is een misvatting dat corrosie niet plaatsvindt wanneer alle metalen in een bepaalde samenstelling gelijk zijn. Hierbij wordt geen rekening gehouden met het feit dat de meeste onderdelen van uw buitenboordmotor legeringen zijn en geen zuivere metalen. De verschillende metalen in een bepaald gietstuk, zoals een propeller of aandrijfhuis, kunnen met elkaar reageren en beginnen af te breken als ze niet worden beschermd tegen galvanische corrosie.
De meest voorkomende bescherming tegen galvanische corrosie zijn verf en opofferingsanodes. Verf is de eerste beschermingslaag en mogelijk de meest effectieve, houd er wel rekening mee dat de laklaag moet zijn ontworpen voor bescherming tegen galvanische corrosie. De gemiddelde verf uit de ijzerhandel is mogelijk onvoldoende beschermend en sommige onderdelen, zoals propellers, lenen zich in de meeste toepassingen mogelijk niet voor schilderen. Het grootste nadeel van verf is dat het gevoelig is voor beschadigen en krassen, waardoor uw componenten kwetsbaar worden voor corrosie.
Lak is gevoelig voor beschadiging, waardoor componenten kwetsbaar zijn voor corrosie
Aangezien galvanische corrosie altijd eerst de meest actieve (minst edele) metalen aantast, is de toevoeging van een minder edel metaal als vervangbare anode een handige oplossing om andere componenten te beschermen. Anodes van Yamaha zijn gemaakt van een aluminium/zink legering, die goed werkt in de meeste soorten water. Opofferingsanodes zijn de ideale secundaire vorm van bescherming, omdat ze vaak op elk oppervlak kunnen worden aangebracht en gemakkelijk tijdens of na het seizoen kunnen worden onderhouden.
Veel voorkomende locaties voor anodes
De meeste buitenboordmotoren hebben twee externe anodes, waarvan de ene dubbel dienst doet als trimvlak en de andere op of nabij de spiegel. Het wordt aanbevolen om een anode te vervangen zodra deze is gecorrodeerd tot ongeveer 50% van de oorspronkelijke grootte. Vergeet niet om bijzondere aandacht te besteden aan de anode van de trimvlakken, omdat deze ook helpt bij het corrigeren van het lopen van de schroef, zodat uw boot recht kan varen. De vin op de anode van uw trimvlak kan voor meer dan 50% zijn gecorrodeerd, terwijl de rest van de anode volledig intact is, waardoor uw boot bij stroming geleidelijk naar één kant afdrijft, dus regelmatige vervanging kan nuttig zijn. Bepaalde buitenboordmotoren hebben ook interne motoranodes, die meestal in het koelsysteem zitten. Raadpleeg uw gebruikershandleiding voor locaties die specifiek zijn voor uw model buitenboordmotor.
Raadpleeg uw gebruikershandleiding of plaatselijke dealer voor aanbevolen onderhouds- en inspectie-intervallen
Onderhoud
Inspecteer uw anodes zo vaak mogelijk. De meeste fabrikanten raden een jaarlijkse inspectie aan, maar bedenken dat uw buurman in de jachthaven misschien niet zo goed voorbereid is als u. De uitputting van de anode kan ook worden versneld wanneer een goed beschermde boot via een aardingskabel voor walstroom is aangesloten op andere boten of jachthavenstructuren die geen adequate anodische bescherming hebben. Als ze hun anodes hebben verwaarloosd, kunnen ze een corrosief gevaar vormen voor uw motor, wat de corrosiesnelheid van uw anodes aanzienlijk kan verhogen wanneer ze in de buurt worden aangemeerd.
In sommige gevallen wordt de elektrische continuïteit aangevuld met een kabel
Onthoud ook dat anodes elektrische continuïteit moeten hebben met de kwetsbare componenten om effectief te zijn, dus zorg ervoor dat u altijd de nieuwe anodes installeert zoals beschreven in uw gebruikershandleiding of raadpleeg uw plaatselijke dealer. Elektrische continuïteit kan worden bereikt door een draadverbinding of eenvoudig fysiek contact. Als u de continuïteit wilt bevestigen, kunt u vaak een test uitvoeren met een eenvoudige multimeter.
Door deze stappen te volgen en regelmatig inspecties uit te voeren kunt u uw buitenboordmotor optimaal beschermen tegen corrosie. Heeft u nieuwe anodes nodig kijk dan hier.